«کارت به کارت کنید» سخنی که این روزها در زمان مراجعه بیماران به برخی مطب‌ها و در هنگام پرداخت هزینه درمان از منشی مطب بسیار شنیده می‌شود و برخی بر این باور هستند که قطعی یا نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها شِگردِی برای فرار مالیاتی است.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ 05 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا:یکی از شهروندان روایتی از این موضوع را ارائه کرد. وی گفت:‌ هنوز مدت زمان زیادی از حضورم در مطب پزشک نگذشته بود که اعتراض و گلایه یکی از بیماران که پشت میز منشی مطب ایستاده بود نظرم را به خود جلب کرد. بیمار فردی میانسال بود و درحالی که از شدت درد آرام و قرار نداشت نسبت به نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشک معترض بود.... بیمار که چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر خواست منشی برای کارت به کارت کردن هزینه ویزیت پزشک نداشت، پرسید: چرا برای انتقال حق‌الزحمه باید پول را به حساب شخص دیگری غیر از پزشک‌ مربوطه واریز کند؟
و منشی پاسخ داد: به بیماران ارتباطی ندارد.
وی اظهار داشت: منشی مطب به او گفته بود که کارتخوان قطع است و باید مبلغ ویزیت را کارت به کارت کند. بیمار که با طرز انتقال پول از طریق تلفن همراه آشنایی نداشت با گله‌مندی از نبود کارتخوان در مطب خواستار پرداخت وجه به شیوه‌ای غیر از کارت به کارت کردن با تلفن همراه شد.
این شهروند شیرازی همچنین گفت:‌ او که به نظر می‌رسید از معطل شدن در مطب به ستوه آمده این بار با این پیشنهاد منشی رو به رو شد که از دستگاه خودپرداز جنب مطب، پول را انتقال دهد. در همین هنگام پرسش دیگری از سوی بیمار که چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر خواست منشی نداشت مطرح شد که چرا برای انتقال حق‌الزحمه باید پول را به حساب شخص دیگری غیر از پزشک‌ مربوطه واریز کند. منشی در حالی که بیمار دیگری را به سمت اتاق پزشک هدایت می‌کرد با بی‌تفاوتی پاسخ داد: اینکه صاحب کارت بانکی چه کسی است به بیماران ارتباطی ندارد و مبلغ ویزیت باید هرچه سریعتر به شماره کارت در نظر گرفته شده پرداخت شود.

گله‌مندی شهروندان از نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها

س. ن. شهروند دیگری نیز گفت: در این دو هفته اخیر مجبور بودم به چندین پزشک در شهر برای درمان مراجعه کنم اما هیچ کدام از پزشکان دستگاه کارت‌خوان نداشتند و منشی آنها به بهانه قطعی و خراب بودن کارت‌خوان از بیماران درخواست می‌کرد که برای پرداخت هزینه درمان از دستگاه خودپرداز استفاده و یا مبلغ را به شماره کارت فرد دیگری غیر از پزشک‌ واریز کنند.
این فعال حوزه فرهنگی و اجتماعی استان فارس اظهار داشت: در واقع من به چهار پزشک سر زدم که هر چهار پزشک دستگاه کارت‌خوان‌ نداشتند و شماره کارت بانکی متعلق به فرد دیگری را برای دریافت هزینه ویزیت به بیماران می‌دادند.یک شهروند: در یکی از مطب‌های دندان‌پزشکی شیراز، سه شماره کارت برای پرداخت هزینه ترمیم، عصب‌کشی و کشیدن دندان ارائه شده است
این شهروند اضافه کرد: منشی یکی از دندان‌پزشکان هم سه شماره کارت جهت پرداخت هزینه در نظر گرفته بود و از بیماران درخواست می‌کرد برای روکش دندان به کارت شماره یک، برای عصب کشی به کارت شماره دو و برای کشیدن دندان و دیگر امور دندانپزشکی به کارت شماره سه پول واریز کنند که هیچ‌یک از این کارت‌ها هم به نام پزشک معالج نبود.

مسئول نظارت کیست؟

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع در وهله نخست به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفت و این پاسخ را از مسئول مربوطه دریافت کرد که این معاونت کنترل تعرفه‌های پزشکان را بر عهده دارد و نظارت بر تعرفه‌های درمان و میزان ویزیت برای پزشکان با تخصص‌ها و فوق تخصص‌های مختلف به صورت مستمر انجام می‌شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز: نظارت بر دستگاه‌های کارت‌خوان مطب‌ها بر عهده نظام پزشکی است
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظارت بر دستگاه‌های کارت‌خوان مطب‌ها بر عهده مسئولان سازمان نظام پزشکی شیراز است. در ادامه جویای وضعیت دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌ها از رئیس سازمان نظام پزشکی شدیم.

نظام پزشکی: فرار مالیاتی به دلیل واقعی نبودن میزان مالیات است

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز که معتقد بود نظام مالیاتی حاکم بر جامعه در تمام حرفه‌ها و اصناف به شکل سازمان‌یافته و مبتنی بر واقعیت‌های موجود عمل نمی‌کند، در نظر گرفتن مالیات سنگین برای پزشکان و واقعی نبودن میزان مالیات را عاملی برای فرار مالیاتی پزشکان در شرایط کنونی دانست.
محمدرضا دیده‌بان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بحث مالیات بر اساس کارت‌خوان امسال مطرح شده است. البته هنوز هم پزشکان برای پرداخت مالیات سردرگم هستند.
وی با اعتقاد به اینکه جامعه پزشکی هم مانند جوامع کاری دیگر موظف به پرداخت مالیات پزشکان است، گفت: متأسفانه ساز و کار اداره مالیات مشخص نیست. اداره مالیات در مقطعی اعلام می‌کند مالیات باید بر اساس دستگاه کارت‌خوان پرداخت شود و در مقطعی هم روش‌های دیگری را برای پرداخت مالیات تعیین می‌کند و همین مسئله یک سردرگمی در همه صنوف به ویژه صنف پزشکی ایجاد کرده است.
او تغییر قوانین مالیات به صورت مستمر را عامل سردرگمی پزشکان برای پرداخت مالیات قلمداد کرد و گفت: قوانین مالیات قوانین گُنگی است که هر سال تغییر می‌کند و متأسفانه این قوانین بر اساس واقعیات نیست.
دیده‌بان افزود: گاهی مالیات‌ سنگین برای برخی از پزشکان در نظر می‌گیرند. این مسائل باعث می‌شود پزشکان دنبال راه‌هایی باشند تا کمتر به آنها آسیب مالی وارد شود. در حال حاضر بسیاری از پزشکان از بالا بودن مبلغ مالیات شاکی هستند و معتقدند برای تعیین نرخ مالیات، میزان هزینه‌هایشان در نظر گرفته نشده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز: تنها ۲ یا ۳ درصد پزشکان تخلف می‌کنند؛ هیچ‌ پزشکی حق ندارد بیماران را وادار به آوردن پول نقد و یا استفاده از دستگاه دیگری برای دریافت وجه کندرئیس سازمان نظام پزشکی شیراز اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های دوران کرونا و مشکلاتی که گریبانگیر جامعه پزشکی در این دوران شد طبیعی است که برخی به دنبال راهی برای پرداخت کمتر مالیات و جبران کردن هزینه‌های خود باشند.
او با بیان اینکه معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی وظیفه نظارت و سرکشی بر عملکرد پزشکان را بر عهده دارد، گفت: یکی از وظایف این معاونت نظارت بر دستگاه کارت‌خوان‌ پزشکان و ارائه گزارش ماهانه در این زمینه است.
دیده‌بان با بیان اینکه با پزشکانی که دستگاه کارت‌خوان‌ ندارند برخورد می‌شود، گفت: هیچ‌ پزشکی حق ندارد بیماران را وادار به آوردن پول نقد و یا استفاده از دستگاه دیگری برای دریافت وجه کند. البته حدود ۹۸درصد جامعه پزشکی دریافت وجه را از طریق کارت‌خوان انجام می‌دهند و تنها ۲تا ۳درصد از پزشکان در این زمینه تخلف می‌کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: موارد اینچنینی بسیار محدود هستند که آن هم توسط سازمان نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخورد قانونی لازم با متخلفین انجام می‌شود.
وی با اشاره به راهکارهای برون رفت از این مشکل گفت: مالیات باید بر اساس واقعیات باشد. بنابراین از سازمان مالیات انتظار می‌رود که مالیات‌ را به صورت واقعی محاسبه و مشخص کند تا پزشکان مجبور نشوند به دنبال راه‌هایی برای فرار مالیاتی باشند.

بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها برای پاسخگویی مسئولان اداره کل امور مالیاتی

در ادامه برای پیگیری بحث مالیات تلاش شد تا از طریق روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان فارس با مسئولان این اداره‌کل ارتباط تلفنی برقرار شود که روابط عمومی پس از عدم پاسخگویی به چندین تماس تلفنی، با ارسال پیامی مبنی بر اینکه «لطفا موضوع مصاحبه اعلام و هماهنگی برای انجام مصاحبه با روابط عمومی انجام شود تا در مرحله بعد وقت مصاحبه تعیین گردد» از در اختیار قرار دادن شماره تلفن مسئولان این اداره امتناع کرد.
این در حالیست که طی کردن فرآیندی اداری و انجام هماهنگی قبلی با روابط عمومی ادارات برای انجام مصاحبه با مدیران استانی معضلی است که رسانه‌ها را در انجام رسالت و اهداف خود با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند و موجب افزایش بروکراسی اداری و وقفه افتادن در تهیه گزارش‌ها در مواقع ضروری می‌شود. حتی اگر این نوع برخورد با رسانه در شرح وظایف روابط‌عمومی‌ها آورده شده ضروری است که نسبت به آن تجدید نظر شود و شرایطی فراهم شود تا مدیران استانی شفاف و بدون واسطه، تعامل خود را با رسانه‌ها حفظ کنند.

با این وجود،‌ به نظر می‌رسد که باید سازوکارهایی پیش‌بینی شود که شهروندان در کنار پرداخت هزینه‌های زیاد درمان، با ترفندهای افراد معدودی در جامعه پزشکی برای فرار مالیاتی روبه رو نشوند. اگر ایراد از سازوکار مالیاتی است، این سازوکار اصلاح شود یا اگر ایراد از جای دیگری است، فرهنگسازی مالیاتی نهادینه شود. تاوان این وضعیت را بیماران نباید بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار